Fotoinspiration

Färg och svartvitt

Balans

I färghjulet står komplementfärger mitt emot varandra.

gult - blått

rött - cyan

magenta - grönt

Om du upplever ett gulstick (brukar man säga när effekten är oönskad) i en bild måste du göra bilden mer blå för att den ska mindre gul. Du rör dig alltså från gult mot blått.

Mitt emellan två komplementfärger finns alltid neutralt grått.

Om du vill ha en bild tonad i magenta (önskad effekt) gör du samtidigt bilden mindre grön.

Det finns varma och kalla färger. Gult och rött är varma färger. Att gå mot mer gult och mindre blått är alltså samtidigt att göra bilden varmare. Att gå mot mer blått och mindre gult är samtidigt att göra bilden varmare.

Nyans och mättnad

Om du vill byta färg från exempelvis blå till grön så kan du inte använda dig av färghjulet och balans på så sätt att du närmar dig komplementfärgen. Du rör dig då i stället i sidled i färghjulet och då talar vi om nyans.

I Camera Raw kan du göra små förändringar av nyans och i Photoshop kan du göra stora förändringar. Camera Raw är alltså lite begränsat när det gäller nyans. Du kan göra mindre förändringar i nyans över hela bilden. Exempelvis kan du ändra den gula färgen så att den blir antingen mer grön eller mer orange. Men du kan inte göra den lila. Nyansändring i Camera Raw kan också endast göras över hela bilden och inte i en specifik yta. För färgjusteringar i en bild måste du alltså ibland lämna över till Photoshop.

Mättnad är "volymkontrollen" för färg. Du kan välja att en blå ton ska ha mer färg eller mindre färg, alltså vara starkare eller svagare blå. Väljer du noll färgmättnad blir bilden svartvit. Mättnad kan du jobba med både i Camera Raw och i Photoshop.

På engelska heter nyans och mättnad hue och saturation.

Kraftigt ökad mättnad kan förstöra en bild

Tänk dig en blå himmel på ett foto. Om du zoomar in så mycket att du ser varenda enskild pixel kommer du se att pixlarna har olika nyans och mättnad och även olika ljushet. Om du kraftigt drar upp färgmättnaden så försämras detaljerna och variationen i olika mättnad, allt blir i stället starkt blått - det som tidigare var en blandning av olika nyans och mättnad blir nu i princip enfärgat i en och samma starka färg. Det försämrar naturligtvis bilden. Även om du inte ser det på skärmen så kanske det mycket väl kommer synas om du skriver ut bilden i A4-format. Så man måste vara försiktig när man ökar färgmättnad. När du gjort större färgförändringar i en bild behöver du granska den i 100% och kontrollera att bilden inte har "gått sönder".