Fotoinspiration

Sammanhanget skapar mening

En bildupplevelse kan förändras av kunskap om bildens innehåll eller av kunskap om fotografen.

För en fotograf är det viktigt med passion för det innehåll man skapar. Fotografens kunskap om ämnet har också betydelse.

Tänk dig en situation där en fotograf ska ta bilder av en plats där det i historien har skett dramatiska händelser. Om fotografen inte är medveten om detta, men betraktaren är det, så finns det en risk att bilderna inte blir så bra. Kanske känner fotografen ett behov av att ladda bildernas form eftersom han inte upplever innehållet särskilt laddat. För betraktaren är innehållet (platsen) däremot väldigt laddad och det kan då bli för mycket med foton där även formen är laddad. Det sägs ju att foton oftast gör sig bäst om antingen innehållet eller formen är laddat, men inte båda.

Bildpolicy

Hur mycket kan man bildbehandla för att trovärdigheten fortfarande ska finnas kvar? Det är olika i olika sammanhang. På en tidning exempelvis är det vanligt och viktigt med en klart uttalad bildpolicy. Det finns också en skillnad i att bildbehandla ett foto med avseende på ljus och färg jämfört med avseende på innehållet.

Tänk dig mäklarbilder. Hur påverkar det spekulanten om denne märker att bilderna är hårt manipulerade? Ger det förtroende för mäklaren och huset som är till salu?

Bild och ord

Vi tror alltid mer på en bild än på ord. Om en text framhåller en person som lycklig men bilden säger något annat, så går det inte ihop.

Det är viktigt att text och bilder kompletterar varandra. De får inte säga emot varandra, men ska heller inte säga precis samma sak. En bild på en ledsen person behöver inte en bildtext som säger "bedrövad". Det blir tårta på tårta, bilden och texten motverkar varandra och helheten urvattnas.

Däremot kan en bildtext som ger fakta till varför personen är så ledsen bli ett bra komplement till bilden. Kanske texten Eva förlorade sin bästa väninna i cancer som komplement till fotot som visar hur nedstämd Eva är. Då kan text och bild tillsammans bli en större helhet än summan av de två delarna var för sig.

Att sätta titel till en bild kan både förhöja och förminska värdet på en bild. Principen är densamma, säg inte samma sak i både texten och titeln utan låt titeln vara ett komplement som ger någon ytterligare upplysning.

När man letar efter bilder till en text så är det ofta en god idé att försöka hitta bilder som lyfter fram stämningen, känslan eller personligheten.

Diptyker

Diptyker är sammanslagningar av två olika bilder som visas tillsammans och som ger ytterligare en dimension till betraktaren än vad de båda bilderna ger var för sig. Ofta är det lämpligt att kombinera en starkare bild med en svagare snarare än två starka bilder som konkurrerar och därmed inte harmonierar. Ibland kan också två "svaga" bilder tillsammans ge en starkare upplevelse. De får båda ett större värde i och med kombinationen.

När man kombinerar flera bilder så är det ofta bra att ha en enhetlig känsla eller färgskala i de olika bilderna, men däremot olika slags innehåll och olika "avstånd". Blanda gärna både närbilder och bilder som är tagna mer på avstånd, blanda bilder på människor med bilder på miljöer samt bilder på detaljer med bilder som ger överblick.

Uppgift

Den frivilliga uppgifter efter denna lektion är att skapa en diptyk. Gärna med nytagna bilder hellre än gamla bilder.